خودت شو

خودت شو راهی برای رسیدن به آرامش

خودت شو

خودت شو راهی برای رسیدن به آرامش

خودت شو

در جذر و مد های دریای زندگی، خیلی وقت ها از خودمون غافل میشیم و گرفتار من هایی میشیم که اگر خودمون نباشیم دچار طوفان ها میشیم

بایگانی

وقتی دیدم که دخترای مذهبی و معتقد و چادری ما متأسفانه انقدر راحت خودشون رو تسلیم تلگرام و اینستا کردند لرزه همه وجودمو گرفت.

می پرسی چرااااا؟

پس با دقت خوب بخون 

وارد اتاق سه دختر چادری و یک دختر که کم حجاب بود شدم اما متأسفانه دخترهای چادری ما دچار تفکرات وهمی شده بودند.

یکی از دخترها در ترم دوم عاشق پسر مذهبی که شبیه شهید حججی بود شده بود اما نه اسم نه رسم نه شهر نه سن و نه هیچ چیز دیگر از ایشان نمیدانست و مدام گریه میکرد

یکی دیگر از دانشجوها با پسر مذهبی دیگری از طریق تلگرام در یک کانال مذهبی آشنا شده و ارتباط داشته و صوت های ایشان روگوش میداد و چشم هاش پر از اشک بود. آخه پسر گفته من قبلا ارتباطی با نامحرم نداشتم و حالا احساس گناه دارم و دلم میخواد رضایت به قطع ارتباط بدی و این دختر هم که تنها ارتباطش با این آقا بود پذیرفت و کات کرد اما هنوز صوت ها را داشته و خودش رو آلوده به ارتباطی میدونست که دیگر انتظار پاکی از کسی ندارد.(البته بگم که دوستی تلگرامی در حد چت و صوت در مورد مباحث روزمره بود)

فرد سوم کسی بود که از طریق تلگرام با پسری دوست شده اما باور نداشت که سر کار هست و بازیش میده.

این پسر یک روز گفته عمل قلب دارد، بعد تظاهر کرده که گوشی دست پسرخاله و دختر داییش هست که چت میکنند و اون ها هم احساس دختر رو چنان به بازی گرفتند که با هم اتاقی هاش قرآن و نماز حاجت خوندند و نذر کردند خوب بشه (اونم برای کسی که نه دیده نه میشناسه نه میدونه راست گفته یا دروغ) و همان روز عمل کبد داشته و ...

دوست کم حجاب این اتاق مدام هر سه نفر رو متوجه اشتباهاتشون میکرد و آن ها قبول نداشتند

.

.

.

نوبت من شد و چشم دوخته به من بودند که بگم چکار کنند با این عشق های کشکی

در مقابل کلامشون بعد ازتشکر از اعتمادشون،چون احساس کردم این دخترها  از سر بی تجربگی و نیاز به صحبت با جنس مخالف و دوری از خانواده گرفتار این وهم ها شدند و از طرفی هم مذهبی و به گفته خودشون معتقد بودند اول از همه حکم شرعی مدنظر مرجعشون را پرسیدم _شاید باورت نشه اما_گفتند حضرت آقا هر ارتباط با نامحرم بدون مجوز را حرام میدانند.

گفتم میدونید حرام هست، و ارتباط دارید؟میدونید از شیطان هست و اعتقاد دارید اما هنوز ظاهرا به اعتقاداتتون باور ندارید یا باورتون کمرنگ تر از خواست نفستون هست

بعد از صحبت و متوجه کردنشون به عاقبت این تفکرات در هر کدام و اینکه چه آثاری خواهد داشت و صحبت در خصوص ایشان با یکی از دانشجو های بسیار خوب و فعال که از نیروهای خوب مذهبی بود قرار شد تا با پذیرفتن مسوولیت برای کارای فرهنگی دانشگاه و خوابگاه مشغول بشند تا بلکه از این حالات رها بشند در عین حال تقویت باورها در اون ها پر رنگ تر بشه.

اما اینجا چند نکته قابل تأمل برای من و این دخترها بود:

 

این که باور به حرمت دارند اما تلگرام و اینستا تونسته از حفره های اعتتقادی وارد بچه مذهبی هامون بشه و ارتباط با نامحرم رو براشون عادی کنه

اینکه وقتی سواد فکری در فضای مجازی نباشه میتونه ایمان حقیقی رو سست کنه و حدها رو بشکنه

اینکه وقتی اطلاعات مورد نیاز زمان حاضر رو کسی نداشته باشه _ به قول مولا علی علیه السلام فرزند زمانه خودش نباشه و به عبارت دیگه زمان شناس نباشه_ اون وقت حتی اگر تحصیلکرده باشی، حتی اگر بچه هیئتی باشی، حتی اگر رساله دون و احکام دون باشی، تو هم ممکنه دچار خطا بشی،غرق بشی، به گناه کشیده بشی، و ...

گفتم به دخترا 

گفتم به تک تکشون بچه ها میدونین دارید با خودتون ، روحتون، روانتون چه می کنید؟

میدونید چقدر اطلاعاتتون از این فضا کمه؟

آخه دخترکم، بانوی من، چرا عکس هاتو اینجا گذاشتی، تا به دام بیفتی؟ آخه تو مگه مومن نیستی؟دانشجوی بصیر نیستی؟

این جور میخواین عمارهای حضرت آقا باشید؟

این چجورشه؟

شما چطور به تلگرام و ... و فضاشون اعتماد می کنید؟ حالا کار ندارم هر کلیک شما به جیب دشمنای قسم خورده اسلام، پول ها رو واریز میکنه. کار ندارم با دزدی های اطلاعاتی که از این شبکه ها از گوشی ها و شما و ... میشه، کار با هیچی ندارم، فقط سوالم اینه شما چطور اجازه دادید تا این فضا و از این فضا روحتون دزدیده بشه؟ فکرتون سرقت بشه؟ احساستون مورد تجاوز قرار بگیره؟

خلاصه بعد آتیشی شدن و حرص خودن های من، بهشون ی تکلیف دادم تا برند و در مورد آسیبها و تهدیدهای پیام رسان های مجازی نسبت به نسل جوان و راهکار های مقابله با آنها تحقیق کنند و توی جلسات دورهمی که توی خوابگاه گذاشتم برای دوستاشون مطرح کنند.

وسط چین


نظرات  (۱)

سلام و درود بر شما
خیلی عالی بود
فقط چند جا نکته ویرایشی داره ک یک جا  باید حتما اصلاح بشود

اگر بخواهیم  بگیم  صحبتهای شما کدامیک  از راهکارهای مدیریت رسانه بود باید بگیم  آگاهی بخشی  و آموزش  بوده و  مسئولیت پذیری  رو  بهشون یاد آور  شدید .
خدا خیرتون بده
تشکر

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.